Parkinson

Kenmerken van Parkinson zijn vaak evenwichtsproblemen, trillende handen, slaapproblemen, verminderd initiatief, depressies en pijnen. Parkinson is een complexe ziekte die vanuit de hersenen ontstaat. Bij elk persoon uiten de klachten zich weer anders. Een persoonlijke aanpak is vanuit fysiotherapeutisch oogpunt dan ook zeer belangrijk.

Parkinson geeft vooral klachten bij het bewegen. Daarnaast is er ook een verandering in de gemoedstoestand, waardoor de motivatie om te bewegen minder wordt. Fysiotherapeut Frank Fennis helpt u graag om deze motivatie weer terug te vinden en weer lekker te gaan bewegen (voor zover mogelijk uiteraard). Niet elke parkinsonpatiƫnt is hetzelfde. Frank zal dan ook een uitgebreide intake met u doen. Vanuit daar wordt er voor u een persoonlijke behandelplan opgesteld.

Uw fysiotherapeutische behandeling zal zich voornamelijk richten op het in beweging blijven, het stabiliseren en verminderen van uw klachten en verminderen van problemen bij bewegen. Dit is erg belangrijk! Spierkracht en conditie opbouwen (indien mogelijk) is ook onderdeel van het behandelplan. Fysiotherapie bij Parkinson zal dan ook voornamelijk plaatsvinden in onze eigen fitnesszaal onder begeleiding van Frank. In sommige gevallen kunt u baat hebben bij een behandeling op de behandeltafel, dit wordt dan uiteraard ook gedaan.

Bij Parkinson is het heel belangrijk dat u zo snel mogelijk fysiotherapie opstart. Hierdoor kan Frank u zo veel mogelijk begeleiden en u leren hoe u met deze ziekte kunt omgaan. Parkinson is helaas (nog) niet te genezen. Middels fysiotherapie hopen we het proces wel zo lang mogelijk te rekken.

Frank is voorzitter van Parkinsonnet. Hij is altijd op de hoogte van nieuwe (behandel) technieken en inzichten over deze ziekte. Frank geeft ook op vrijdagochtend Parkinson boksen in de gymzaal van De Ridder in Berkhout. Een erg leuke en unieke manier van bewegen voor mensen met Parkinson. Meer informatie over Parkinson boksen leest u hier.

Parkinson is een chronische ziekte en valt bij zorgverzekeringen dan ook onder een chronische indicatie. Wij hebben hiervoor wel een verwijzing nodig van uw behandelend arts. Uw zorgverzekering kan ons om deze verwijzing vragen en deze hebben wij daarom nodig voor onze administratie.