COPD

COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease en is een chronische ziekte die voornamelijk de longen aantast. U krijgt last van benauwdheid en wordt kortademig. Daarnaast kunt u veel hoesten en slijm ophoesten, soms in combinatie met wat bloed. Doordat u kortademig wordt, kunt u slechter gaan slapen. U wordt vermoeider en uw spierkracht en conditie verslechteren. COPD is een (nog) niet te genezen ziekte.

In het behandelplan bij COPD wordt gelukkig steeds vaker fysiotherapie opgenomen. Bij COPD wordt u steeds kortademiger en krijgt u het bij inspanningen sneller benauwd. Hierdoor stoppen mensen met COPD vaak met bewegen en sporten. We begrijpen dat het tijdens het sporten/ inspannen niet leuk is als u benauwd wordt of geen lucht krijgt. Echter is bewegen zeer belangrijk bij COPD. Mensen met COPD komen vaak in een negatief spiraal terecht. Niet of minder bewegen zorgt voor achteruitgang van spierkracht en conditie. Hierdoor raakt u steeds sneller vermoeid en kortademig. De symptomen van de COPD zullen hierdoor alleen maar toenemen.

Samen met onze fysiotherapeut Frank Fennis gaat u aan uw conditie en spierkracht werken, zodat deze op pijl blijft en mogelijk iets verbeterd. Wanneer uw longen en lijf getraind worden, krijgt u het minder snel benauwd. Spieren die getraind zijn, vragen namelijk minder zuurstof! U zult voornamelijk met Frank in onze eigen fitnesszaal aan de slag gaan. Ook krijgt u oefeningen om u ademhaling te optimaliseren.

COPD is een chronische ziekte die niet meer over gaat. Het beloop van de ziekte kan wel worden vertraagd doormiddel van oefeningen, spierkracht trainen en conditie opbouwen. Ook zult u minder hinder ondervinden van uw klachten als uw longen en lijf goed getraind zijn.

Omdat COPD een chronische ziekte is, kunt u van uw behandelend arts een verwijzing krijgen voor fysiotherapie. Hiermee vallen uw fysiotherapeutische behandelingen onder een chronische indicatie. De verwijzing hebben wij nodig voor onze administratie, uw zorgverzekering kan hier namelijk om vragen. Geeft u daarom deze verwijzing aan Frank.

De zorgverzekering vergoed fysiotherapie voor COPD vanuit de basisverzekering. De zorgverzekering vergoed een maximum aantal behandelingen, daarna is het behandeltraject in principe klaar. Dit betekent uiteraard niet dat Frank niets meer voor u kan doen. In overleg met u zal hij de vervolgmogelijkheden bespreken. Bijvoorbeeld één keer in de zoveel tijd een afspraak om te kijken hoe het gaat. Of extra behandelingen na een longaanval. Ook kunt u bij ons onder begeleiding komen fitnessen. De ultieme manier om uw conditie en spierkracht op pijl te houden. Meer informatie over onze verschillende sport-abonnementen vindt u hier.